Zoeken in deze blog

zondag 8 mei 2011

Verplichte literatuur

Politieke partijen en standpunten over religie en levensbeschouwing.
Artikel : 'Overzicht onderwijsprogrammapunten politieke partijen'

htttp://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/actualitiet/dossiers/verkiezingen/

leervragen en en eigen mening

=> België heeft enorm veel verschillende uiteenlopende politieke partijen. Zo heeft iedere partij een andere kijk op het onderwijs, het politiek en de levensbeschouwing. Dit artikel verteld ons iets, hoe de verschillende partijen tegenover verschillende maatschappelijk problemen en doelstellingen staan  :
- onderwijsmotto
- leerling- en leefwereld betrokken
- levensbeschouwelijk onderwijs
- democratisch onderwijs
- lerarenopleidingen en navorming
- participatie en inspraak
- maatschappelijk belang van onderwijs
Dit schema of algemeen overzicht maakt het voor mij en voor de kiezers gemakkelijker om een keuze te maken achter welke partij je gaat staan. Zelf vind ik het belangrijk dat je naar een school kan gaan om te leren, leren om samen te leven, leren dingen te doen, leren om te weten wat ze kunnen en wat niet,.... Het is vooral belangrijk dat de kinderen al lerend zichzelf gaan ontdekken en ontplooien en waarin niet alleen de aandacht besteed wordt aan kennisoverdracht, maar vooral ook aan creativiteit en de kennismaking met verschillende waarden en normen.

Daarom sluit mijn mening aan, bij 'Open VLD' (onderwijs is meer dan louter kennisoverdracht), maar ergens sluit het ook aan bij de motte van 'N-VA' (Onderwijs is leren te weten, leren te doen, leren om samen te leven en leren te zijn)

Ieder kind is anders en heeft zijn eigen merkwaardige talenten en daar moet iedereen rekening mee leren houden. De kinderen ondersteunen, te stimuleren, hen de kans te geven om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, respectvol en verdraagzaam met elkaar leren om te gaan,... Als men hier rekening mee houdt, dan pas spreekt men in mijn ogen van goed onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten