Zoeken in deze blog

dinsdag 10 mei 2011

Homoseksualtiteit en de katholieke kerk

Artikel : ' http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3415'

Op het internet heb ik een artikel gevonden omtrent mijn eerste onderzoeksvraag 'Godsdiensten tegenover homoseksualiteit'. Hierin word beschreven hoe de katholieke kerk tegenover homoseksuele mensen staan.
Als ik terug denk aan de verschillende uitgesproken meningen die de katholieke kerk over homo's vroeger hadden, ben ik van mening dat zij volledig fout waren. Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening daarover hebben, maar men moet deze mening niet willen opdringen of overbrengen naar de rest van de bevolking.
De meeste mensen die de vraag krijgen 'Hoe staat de katholieke kerk tegenover homoseksuelen?', dan zegt direct dat k.k.. de homoseksuelen verwerpen en hen niet aanvaarden om wie ze zijn. Maar uit dit artikel blijkt dat de kerkelijke leer geen homoseksuelen mensen verwerpen, maar homoseksualiteit. Dit wil zeggen dat de katholieke kerk tegen de seksuele handelingen tussen man en man of vrouw en vrouw zijn.

Wanneer ik dit artikel gelezen had, heb ik toch een betere kijk gekregen over hoe de katholieke kerk tegenover homoseksuelen staan. Je merkt vind ik zelf ook wel dat er steeds meer katholieke van mening zijn dat homoseksuelen evenveel respect verdienen als heteroseksuelen. Zo word ook in dit artikel duidelijk gemaakt dat de kerk homo's respecteren zoals ieder ander mens.
Uit dit artikel heb ik geleerd dat de katholieke kerk niet volledig negatief staan tegenover homoseksuelen en daar ben ik al blij om. Toch vind ik persoonlijk dat de kerk niet altijd even positief doet omtrent dit onderwerp. Ik heb het dan vooral op het vlak als homoseksuelen willen trouwen in de kerk. Dit onderwerp is een heel tijd geleden in de media gekomen ,waarin Paus Benedictus XVI duidelijk zijn standpunt weergeeft over homoseksualiteit. Paus Benedictus  is totaal tegen homohuwelijken en keurt dit dan ook volledig af. In het begin toen deze kwestie aan de orde kwam, is er heel wat rumoer geweest. Toch is België één van de weinige landen die het homohuwelijk al zodanig accepteren en daar ben ik tevreden voor!

Homoseksuelen of heteroseksuelen, maakt voor mij niet, iedereen verdient evenveel respect en heeft het recht op gelukkig zijn. Naar de katholieke kerk toe en hun mening hierover, daarvan hoop ik dat met de jaren hun opvatting nog gaat veranderen. Bekijk ook zeker en vast het filmpje dat in dit artikel staat en naar de mening van bisschop van Den Bosch over het thema homoseksualiteit en de kerk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten