Zoeken in deze blog

zaterdag 14 mei 2011

Kinderen leren omgaan met kinderen van homoseksuelenouders, hoe presteren deze kinderen zelf in school en hoe reageren andere kinderen hierop.

Via een aantal verschillende artikels, heb ik een antwoord gevonden op mijn tweede onderzoeksvraag dat gericht is naar de kinderen van homoseksuelenouders en de kinderen rondom hen.


Artikel 1 :  http://www.cjgijmond.nl/kind-Homoseksuele-ouders
                 
In het eerste artikel wordt duidelijk weergegeven. Dat jonge kinderen van homoseksuelenouders de thuissituatie meestal als normaal vinden. Zelf ken ik in mijn omgeving ook een gezin waarvan de kinderen opgroeien met twee moeders en de kinderen zelf vinden het heel normaal dat zij twee mama's hebben. Dit komt zoals er in dit artikel ook wordt weergeven, dat deze kinderen niets anders gewend zijn! Verder in mijn omgeving heb ik een vriend die ook opgegroeid is met twee moeders. Hij wist me te vertellen dat zijn ouders hem altijd verteld hebben ,dat er een tijdje is geweest dat hij zich als kind wel wat vragen heeft over gesteld. Vooral rond de periodes van waar er rond de vaders werd gewerkt ... Naarmate hij ouder werd en meer kennis had over dit fenomeen, heeft hij daar nooit echt problemen mee gehad en zelf is hij hier nooit mee gepest geweest. Gelukkig ook maar, want volgens dit artikel zijn kinderen bang dat ze door de groep zouden worden uitgelachen, buitengesloten of gepest zullen worden. Spijtig genoeg komt het toch voor en daarom is het belangrijk dat juffen of meesters ook het onderwerp/thema omtrend verschillende gezinssituaties aanbod laten komen in de klas. Op deze manier kan men verhelpen dat kinderen met zo'n gezinssituaties niet meer gepest, uitgelachen of buitengesloten kan worden.

Artikel 2 : http://www.meerdangewenst.nl/ en http://sites.nps.nl/jerome/templates/hetrozerijk/welcome.cfm?contentpage=/jerome/index.cfm/site/Hetrozerijk/pageid/99F14091-508B-E1CA-3A4BA68C93C09474/objectid/F146B5BE-D601-40DB-6F4090DB6FBDDEF2/index.cfm?c=RozeRijkArchief


In dit tweede artikel gaat de stichting 'meer dan gewenst' die uit lesbo(wens)moeders en homo(wens)vaders bestaat. Deze stichting staat in voor verschillende organisatie waarbij er zowel activiteiten worden voorzien voor de homoseksuelen ouders als voor de kinderen van homoseksuelen ouders. Zo heeft deze stichting op vraag van de kinderen zelf een peciale chatroom voor kinderen van homo- en lesbische ouders opgestart. Via deze chatroom kunnen dus kinderen onder elkaar, ouders in een andere ruimte, lekker kletsen met andere kinderen met homo- en/of lesbische ouders. Ik zelf had er nooit over gehoord, maar ik vind dit wel een ontzettend leuk initiatief. Op deze manier leren de kinderen van homoseksuelen in contact te komen met elkaar en komen ze te weten dat ze geen uitzondelrijk gezin zijn. Via zo'n chatroom kunnen de kinderen zich met elkaar gaan identificeren, ontdekken dat ze dezeflde problemen of ideeën kunnen hebben en daarnaast biedt het de kinderen ook een plaats/ruimte waarin ze over hun gevoelend kunnen praten. Het biedt voor kinderen van homoseksuelen ouders de ruimte om hun eigen te kunnen zijn, zonder uitgelachen of buitengesloten te kunnen worden!
Daarom vind ik dit initiatief echt werkelijk fantastisch, dit is nu een stichting in Holland die dit project heeft opgestart, maar ik hoop dat er nog meer projecten gaan volgen dan alleen in Holland. In het tweede internetbron die erbij staat, verteld ons dat ook Duitsland een chatroom heeft opgericht voor kinderen van homoseksuelen kinderen.


Artikel 3 : http://www.aps.nl/NR/rdonlyres/57496B05-25C1-48BC-81E2-97A22259E6BB/0/Handreikingpo.pdf%20 


Via dit PDF 'Gewoon homo op de basisschool', heb ik een spel gevonden die vooral in de lagere school gebruikt kan worden om het onderwerp 'Homoseksualiteit' aanbod te laten komen.Gedragen Gedrag mini, waarop de kaartjes gewone school gebeurtenissen staat beschreven. Het spel zelf gaat als volgt :
   

Materiaalproductie
U kunt de kaartjes het beste kopiëren op stevig papier.
Dit verlengt de levensduur van de kaartjes.
Opstelling: het spel wordt gespeeld in groepen van maximaal acht personen. De groepen zitten rondom tafels in een centrale ruimte. Iedere groep beschikt over een eigen spelset.
Tijdsduur: minimaal 1,5 uur.
OPBRENGST: oriëntatie, bewustwording, gedragslijn.
a. De kaartjes worden blind in het midden op tafel gelegd; de spelers zitten eromheen.
b. Speler A neemt een kaartje van de stapel.
c. Speler A leest het kaartje hardop voor.d. De groep rond de tafel bespreekt hoe met een dergelijke situatie op de eigen school is/wordt omgegaan; welke gedragslijn in de toekomst wenselijk is.
e. Speler A noteert de uitkomst van deze situatiebespreking en met name de gewenste gedragslijn.f. De stappen a tot en met e worden steeds herhaald met een nieuwe speler.
De bijeenkomst wordt afgesloten met een rapportage uit de (verschillende) groep(en).
De schoolleiding/een werkgroep stelt op basis van het groepswerk gedragsregels op.


een voorbeeld van een kaartje : Tegen twee meisjes die veel samen
                                                         zijn, zegt een klasgenootje: “Jullie zijn
                                                         lesbies.”


Ik vind dit een zeer leerijk spel om toe te passen bij de kinderen van de lagere school, aangezien daar vooral de periode begint waarin kinderen met homoseksuelen ouders worden uitgelachen, buitengesloten of gepest worden. Via dit spel leren de kinderen hun meningen over dit onderwerp weer te geven en word er met alle kinderen naar oplossingen gezocht hoe ze zich in de toekomst moeten gedragen of er mee leren om te gaan.

1 opmerking:

  1. Dag,

    bovenstaand bericht vermeldt dat er een chatroom is voor kinderen met homoseksuele ouders op de site www.meerdangewenst.nl. Dit is onjuist. Wilt u zo vriendelijk zijn uw artikel hierop aan te passen?

    Vriendelijke groet, Theo Bakker, webmaster en bestuurslid Meer dan Gewenst

    BeantwoordenVerwijderen