Zoeken in deze blog

zondag 15 mei 2011

Islam en homoseksualiteit

Artikel : http://www.allesovergay.nl/116/religie/wat-zegt-de-islam-over-homoseksualiteit.html

Dit artikel gaat over hoe de Islam tegenover homoseksuelen/homoseksualiteit staat. Zoals ik al heb geschreven is de katholieke kerk enkel tegen homoseksualiteit, maar niet tegen homoseksuelen mensen. Bij de Islam wordt de seks tussen homoseksuelen mannen/vrouwen gezien als verdrachting, dwam en losbandigheid. In de Koran zijn interpretatie worden door sommige mensen wel wat onderscheid gemaakt tussen liwaat en liefdevolle homogevoelens.
Liwaat staat voor verkrachting van een man door een andere man, seks met dieren en seks met minderjarigen. Men spreekt dan van anale seks. Over gelijkwaardige, vrijwillige en liefdevolle homorelaties schrijft de Koran niets. Wel zegt dit artikel dat de islam tegenover seksualiteit veel postiever ingesteld zijn dan het christendom. Toch bewijst de media dat er heel wat moslims zijn die homoseksualiteit afkeuren, zo heb ik van horen zeggen dat moslims verschillende opvattingen hebben:
  • Homoseksualiteit is een besmettelijke ziekte
  • Homoseksuelen zijn de oorzaak voor de verspreiding van AIDS
  • ...
Van zo'n uitspraken wordt ik echt kwaad, ookal kiezen mensen voor hetzelfde geslacht daarom zijn ze niet minder. Iedereen mag van mij hier een mening over hebben, maar ze moeten ook niet gaan overdrijven, door hen te gaan beschuldigen van allerlei problemen in de samenleving (bv:aids). Dat vind ik ronduit belachelijk, want hetero's kunnen evenveel kans hebben op aids als homo's. Als mensen kiezen voor iemand van hetzelfde geslacht, heeft de omgeving zich niet te moeien en moeten ze daar ook geen oordeel over maken. Iedereen heeft evenveel recht om zijn liefde te uiten, heteroseksueel of homoseksueel maakt voor mij niet uit! Elk mens verdient om gelukkig te zijn en iedereen moet dat maar leren respecteren.

In het artikel worden ook twee boeken voorgesteld : Islam en homoseksualiteit en Mijn geloof en mijn geluk.
Daarnaast geven zij ook verschillende namen van organsaties weer voor homo's, bi- en transeksuele mannen en vrouwen met een islamitische achtergrond zoals  Stichting Habibi Ana, Stichting NafarSecret Garden en Malaica (opvolger van stichting Yoesuf).
ik denk wel dat het eens interessant is om deze boeken eens te doorlezen, zodat je een betere kijk krijgt over hoe de Islam tegenover homoseksualiteit staat...
Hieronder zijn twee uitspraken van moslims over homoseksualiteit :

  • Souad (27 jaar): ‘Homoseksualiteit is niet slechts een gevoel, het is een zijn, ik ben lesbisch. Ik kan mijn geaardheid niet veranderen en dat weet Allah ook.’ [Mijn geloof en mijn geluk, p. 93]
  • Hakan (23 jaar): ‘Als homoseksueel tel je niet mee in de islamitische samenleving. Heel triest voor al die mannen en vrouwen met homogevoelens, ze kunnen die door omstandigheden geen normale plaats geven in hun leven.’ [Mijn geloof en mijn geluk, p. 119]
Even iets over de site van dit artikel, ik vind het een heel goed initiatief dat er zo'n site gemaakt werd en wat ik er ook goed aan vind, is dat als je vragen hebt je altijd een mailtje kan sturen en je direct antwoord op terug krijgt!

2 opmerkingen:

  1. Hallo

    Je hebt helemaal gelijk. Niemand kan kiezen van bij zijn geboorte of hij homoseksueel is of niet. Iedereen is zoals hij is. Wat heeft het voor zin om een straf te zetten op iets dat een mens totaal niet in eigen handen heeft? Het is precies hetzelfde als een straf zetten of het afkeuren van mensen met ros haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo

    Je hebt helemaal gelijk. Niemand kan kiezen van bij zijn geboorte of hij homoseksueel is of niet. Iedereen is zoals hij is. Wat heeft het voor zin om een straf te zetten op iets dat een mens totaal niet in eigen handen heeft? Het is precies hetzelfde als een straf zetten of het afkeuren van mensen met ros haar.

    BeantwoordenVerwijderen